Ce se întâmplă cu mașinile diesel: măsură radicală pentru giganții auto

de: Andrei Simion
01 10. 2018
Imagine via tim maskall/Flickr

Producătorii auto din Germania sunt în fața unei schimbări majore în industrie. Giganții pieței au decis cum să acționeze pentru următorii ani.

După scandalul Dieselgate cauzat de Volkswagen în Statele Unite ale Americii, giganții industriei sunt puși în fața unei decizii majore. Autoritățile din Berlin și cei mai mari trei producători – Volkswagen, Daimler şi BMW – au ajuns la o înțelegere care să oprească poluarea cu motoare diesel.

Germanii vor ca giganții auto să le ofere proprietarilor de vehicule care îndeplinesc standardele de emisii Euro 4 și Euro 5 posibilitatea de a-şi schimba automobilele cu unele noi. Asta ar însemna, pe de o parte, vouchere pentru achiziții de mașini noi și, pe de alta, plata unei părți din costurile de optimizare a mașinilor.

Reprezentanţii Daimler, Volkswagen şi BMW nu au dorit să comenteze informaţia despre cum ar putea fi schimbată industria diesel, dar surse apropiate părților susțin că problema nu va fi rezolvată așa, dar e o direcție de urmat.

Olaf Scholz, ministrul german de Finanţe, a avertizat producătorii auto că nu trebuie să se bazeze pe sprijinul statului. Asta înseamnă că orice cost de optimizare a mașinilor va fi acoperit de producători. Scholz a explicat că nu este o problemă care să aibă legătură cu fondurile publice.

Tot Scholz a spus că este de preferat o reconfigurare a sistemului hardware în loc de interzicerea vehiculelor echipate cu motoare diesel. Astfel, cei care deja au dat bani pe mașini să le poată folosi, dar în condiții mai bune.

În egală măsură, Andreas Scheuer, ministrul german al Transporturilor, a afirmat că planul acesta de a lupta împotriva poluării în oraşe nu implică folosirea banilor plătitorilor de taxe sau a proprietarilor de maşini. Reconfigurarea sistemului hardware la vehiculele echipate cu motoare diesel mai vechi trebuie să cadă în grija producătorilor.

Totuși, ministrul Mediului din Germania a spus că ar fi de acord pentru acoperirea costurilor, până la 3.000 de euro per vehicul, pentru reconfigurare.

Angela Merkel, cancelarul Germaniei, a decis în favoarea unei actualizări obligatorii. Astfel, a cerut ministrului Transporturilor să elaboreze un proiect de lege care să permită funcţionarea maşinilor cu norma de poluare Euro 5. Ideea e ca posesorii mașinilor să evite restricţiile anunţate deja în unele oraşe din Germania.

Poluarea urbană în multe oraşe germane este mai ridicată decât prevăd normele UE. Asta a determinat autorităţile să pună presiune și pe producători ca să reducă poluarea motoarelor diesel.